torstai 1. huhtikuuta 2010

Palvelualojen viimeaikaiset kehityspiirteet

Palvelualojen kehitys on muuttunut viimeaikoina. Suomessa on lamasta huolimatta puutetta työntekijöistä tietyillä aloilla. Näille aloille on haalittu ulkomaalaisia työntekijöitä paikkaamaan työvoimapulaa.  Kuluttajalle tämä saattaa näkyä palvelualoilla huonona suomenkielen osaamisena. Tietenkin samalla ulkomaalaiset työntekijät tuovat kansainvälisyyttä työumpäristöihin ja ehkä samalla edesauttavat ennakkoluulojen vähentämisessä.

Kun teollisuutta katoaa koko ajan Suomesta vahvistuu palvelualojen merkitys. Tulevaisuudessa suuri osa suomalaisista työskentelee palvelualalla.

Suuri muutos lähiaikoina on myös tapahtunt kaupanalalla. Kaupat saavat nyt myös sunnuntaisin pitää ovensa auki. Tämä on tuonut lisää työpaikkoja kaupanalalle. Tämä myös saattaa tulevaisuudessa näkyä selvemminkin kuluttajalle tuotteiden hinnoissa. Tällä hetkellä koen sen kuitenkin vielä positiivisena muutoksena.

1 kommentti:

  1. Samaa mieltä olen itsekin. Yrittämisen vapaus. Se on tosin monelle niille ongelmallista, jotka toimivat suurissa kauppaketjuissa ja -keskuksissa. Siellä voidaan velvoittaa yrittäjät pitämään myös liikkeensä auki sunnuntaisin, jolloin välttämättä asiakasvirrat ole kovin suuret.

    VastaaPoista